Thursday, October 8, 2009

Pagi-pagi dah buat my mood swings Hi and Low

Been quite busy for sometime now .. normally i would've logged on to my blog and check emails at night etc... but this week and last week was very hectic. I didn't even make it to pay my phone bill on time and lo and behold .. telephone got barred on Tuesday night !!! Tensionnya!!! Some of my customer's and would be agent's smses were left untouched and unanswered. Even my husband's smsess were not answered and it got him worried as he is still in India awaiting the aproval of his new work visa. Up until today, masih tak berkesempatan to pay my bills. I have been busy with the preparation of the convocation. Dua .. tiga hari juga la balik 11 malam .. tidur di office.. penat yang teramat. I am hoping for the best and hoping no hiccups this year!!!

Today I just want to share about an email I received from a customer. Selalunya, I akan dapat request to purchase barang and customer request suruh hantar barang ASAP supaya cepat dapat. Normally, I relented .. the last request customer pernah minta was hantar VS Body Mists .. sebelum dia balik raya! Dan mmg minggu tu adalah minggu terakhir sebelum raya!!! Kita ni jual barang .. we try to make our customer happy.. alhamdulillah I have a handful of returning customers and some customers yg i got was from word of mouth because i don't really promote my product on the web.

So silap le saya entertain request customer ni .. I know I was damn busy . I know I don't have alot of time at hand due to my work but I tried .. customer bank in duit on 6/10 .. minta hantar ASAP sebelum dia outstation siap suruh hantar before collection time. 6/10 juga nak dihantar .. macam mana ni? Voice over nak kena monitor .. i can't leave my subordinates ..tak sempat .. Okay la I tried 7/10 dah dalam perjalanan ke post office .. dapat call dari abah .. kena patah balik ambil my daughter .. so tak jadi lagi then the whole afternoon busy with rehersal. Dalam hati nekad .. esok kena pos sebab customer nak keluar dah.. So 8/10 masuk office check email .. malas nak cerita pasal email yg dihantar oleh that customer. Kiranya dia tak puas hati sebab saya lambat respond her sms and email. Lastly, ada pula cakap kalau I tak deliver as promise nak report as fraud case. WTF! That was my first initial respond. Dia ingat kita ni budak hingusan ke? Masa ni je la .. yg I screwed up my timeline .. masa ni la I got this kind of customer. Selama I am in this business, inilah manusia pertama yg complain macam ni... I was really .. really down. So I told one of my friend who has an online business dan mmg berpengalaman.. i asked her whether she ever encountered such customer .. my friend kata .. ada .. lagi teruk pun ada.. sj nak menjatuhkan business kita.

So after discussing with this friend of mine .. dia tanya .. Kak Liz tak set terms and condition for shipping ke? I said .. there's no specified time frame.. Some product ambil masa sebulan lebih .. some 1 week. Customer I tahu .. kalau barang tak ada .. i akan order and i takkan ambil duit booking sebab kita business ni is based on trust. Bila barang sampai Malaysia baru I minta customer bank in... So ni I delay 1 hari je utk antar bukannya seminggu or sebulan!.. dah siap hantar email pasal fraud la .. hak sebagai customer la .. Just because I screwed up because I was so damn busy! Kita bukannya nak dia faham situasi kita .. tp belum apa-apa dah mcm mcm pulak di emailnya. I pernah bayar barang RM 34.00 from ebay and masa shipping sepatutnya 3 hari tp I tunggu sampai 2 minggu pun aku tak adalah hantar email macam perempuan ni? Kita berhemah~!Kita tanya secara elok .. orang akan jawab secara elok. So from now on .. I no longer entertain ASAP deliveries.. my deliveries will be made only on Friday for each week. If customer tak sanggup tunggu .. boleh cari shop lain. Rezeki yang Allah berikan ada di mana-mana. You don't like how I manage things .. then don't buy from me...

Ni part time business je .. gaji I kalau you nak tahu is 4 kali ganda kalau banding dgn untung business yg I buat la.. I tak hadap sgt duit business ni .. its more about love to do business .. seronok .. having the passion .. to share things that I love ... I love Sareees ... I love Salwar Khameez materials...I love Pashmina Shawls .. I love Liz Claireborn .. and I love Victoria Secret. Thats why i set up the blogshop .. bukannya I berbusiness untung lipat ganda utk bagi makan anak-anak!

Today is really a screwed up day for me. I dah hantar pun cosmetic case tu ... and I hope that would be the first and the last stuff yg that lady will buy from me .. She can go to other blogshop la..

Thanks to Doris and Raiza for giving me the encouragement and suggestions!

No comments:

Post a Comment